Pepparkaksbak och farmor Ruth på besök

/
0 Comments
Igår kväll sa Josefine: Mamma, kan vi inte baka pepparkakor
Jo det är klart men då måste vi göra degen först, sa jag. Sagt och gjort så kl 19 på kvällen hjälptes jag och Josefine åt att göra pepparkaksdeg som sen fick vila i kylen över natten.
Idag på förmiddagen kunde hon knappt bärga sig innan vi kom igång med baket. Jag kavlade medans Josefine och Madeleine hjälptes åt att trycka dit formar. Tjejerna åt sjukt mycket deg, ja ja det slank ner lite även i min mage...

Fast även om vi åt en hel del deg så blev det några peppisar ändå. Jättegott så här 2 månader innan jul!!

På eftermiddagen lagom till mellis kom farmor Ruth på besök. Min farmor som snart fyller 89 år är lite skröplig i kroppen men intellektet är det absolut inget fel på. Josefine tycker om att leka med farmor Rut, de bygger ofta lego och leker med dockor. Idag satt de en stund vid bordet och Josefine kunde visa att hon nu kan hela alfabetet samt skriva de flesta bokstäverna. Skriva sitt eget namn har hon kunnat nu ett tag.

Farmor Ruth tycker också det är roligt att leka med Josefine. När pappa levde brukade han följa med farmor Ruth när hon kom på besök och då åkte farmor Ruth alltid med pappa. Nu tar hon färdtjänst eller bussen och det fungerar faktiskt bra.

Madeleine var också med en stund och ritade och råkade välta ut kritorna på golvet. Vem tror ni är så envis att hon lägger sig ner på golvet på alla fyra och hjälper till att plocka upp kritorna. Jo, farmor Ruth så klart!! Och ni undrar varför jag och mina två döttrar är envisa?? Jo jag kan berätta att envisheten går i arv både på min mammas och pappas sida, så det hade ju varit mycket märkligt om Josefine och Madeleine inte hade varit envisa, eller???



You may also like

Inga kommentarer:

Använder Blogger.