Made in China

/
1 Comments
Måndag
Jaha, nu är jag (Mårten) här i Beijing på snabbvisit för att hålla utbildning i Process Management. Resan gick över förväntan, det kan bero på att jag bara sov 3,5 timmar mellan lördag och söndag ... men sov på flyget gjorde jag iallafall. Att åka direkt till kontoret efter 9 timmar på planet är ingen höjdare. Man känner sig inte jätte fräsch ... Men 3 timmar senare är utbildningen iallafall klar. Till hotellet för check-in och lämna dator och annat. Då hotellet (Great Wall Sheraton) var fullt blev jag uppgraderad till en "Junior Suite" utan extra kostnad, det är verkligen synd om mig! Två rum varav ett sovrum och en lounge med soffa och fåtölj. Sämre kan man ha det. Sen bar det av till Yashow Market, en marknad för kläder, elektronik mm. Jag var där förra året och sydde upp några skjortor, vilket jag gjorde i år också. Therese skickade med ett par byxor som jag lämnade in för kopiering hos skräddaren, det blir spännande att se hur de blir ... Lite middag på kvällen med resten av svenskarna på plats (mycket svennar för något stormöte i stan)

Tisdag
Då frukosten på hotellet är dyr och det ligger ett Starbucks i närheten med billiga mackor var det frukost med kaffe där idag (tisdag). Kaffet på kontoret smakar urkramad Wettexduk ... äckligare kaffe får man leta efter, jag vet inte varifrån de har fått bönorna. Det kan inte vara Colombia iallafall, känns mer som någon bakgård någonstans. Om det är något gott som kommit ur USA's expandering över världen är det Starbucks ...

Utbildning och vanligt jobb under dagen. På kvällen träffade jag och min kollega på en projektledare som varit i Kina många gånger, så honom hakade vi på för middag. Istället för kinamat blev det japanskt. En riktigt trevlig restaurang vid namn Kagen, 10 minuters med taxi från hotellet, där man beställde in maten och grillade den själv med en grill placerad mitt i bordet. Efter att ha ätit gott kött, champinjoner i alla dess former och lite ris och Asahi, japansk öl, bar det av hemåt för lite slappande framför TV'n och Champions League.
Bilden på grillen är inte helt klar, då kameran i telefonen inte funkar jättebra i dåligt ljus. Självklart hade jag min vanliga bra kamera på hotellet ... något jag inte brukar göra ...


You may also like

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm inte bort att tillägga att Yashow också säljer väskor. För det brukar behövas en extra när man ska ha allt man köpt med sig hem.
//Håkan

Använder Blogger.