Cykelsemester på Ven

0 Comments
För någon vecka sedan var vi med några vänner på Ven och cyklade. En lagom utflykt över en hel dag. Årets varmaste dag i kombination med cyklar utan växlar var inte den bästa kombinationen, men det var en härlig dag. En och annan växel hade dock inte gjort något. Vi åkte ut med färjan från Landskrona på förmiddagen och tog oss upp för en jobbig backe till cykeluthyrningen. Puh, det var jobbigt och vilken kö det var sen ... lång. Men det gick ganska fort att få en cykel med barnsits och en med kärra att lasta alla vår packning i. När alla väl fått sina olika cyklar, med och utan kärra, påhäng cykel eller annat var det bara att dra iväg ner för backen och runt ön. Ibland har jag svårt att tro att Ven är cykelvänligt, smala grusvägar med kurvor som var lätt att köra omkull i. Men men, bra gick det iallafall.

Vi stannade för lunch i solgasset på en badplats. De större barnen och några föräldrar sprang genast iväg och badade medan vi andra satte oss ner för lunch. Pastasallad, laxrullar och dricka. Mums.

Då det var svårt att hitta skugga när Josefine skulle sova middag satte vi oss på cykeln och körde tillbaka en bit till ett ställa med stora skuggande träd och en servering. Efter lite tjatande av karaktären "Lägg dig ner", "Du får inte stå upp i vagnen" etc somnade Josefine i vår lastkärra. Visst ser det ganska skönt ut?

Väl framme med cyklarna återlämnade åt vi upp den sista maten innan återresan med båten. Det var en kanondag och efter ett besök på McDonalds i Landskrona var vi alla trötta och sömniga vi hemkomsten. Det var nog ingen som inte sov gott den natten. En cykeltur på Ven kan vi verkligen rekommendera.